fredag 1 juli 2016

Hej IWRW-stipendiat Sophia Hallberg! Hur känns det inför resan?

Just nu är Hanna Blom och Sophia Hallberg på International Wildlife Research Week i de schweiziska alperna! Stort Grattis till er! Så här kände vår stipendiat Sophia Hallberg innan hon åkte.

- Hur går dina tankar inför IWRW? Vad ser du fram emot? Nervöst?
Mina tankar inför IWRW är väldigt blandade! Det skall bli så himla roligt och spännande samtidigt som det är väldigt nervöst, speciellt med engelskan skulle jag säga! Att vi nu är så nära och äntligen skall få åka iväg känns jätte roligt, jag har nu fått köpt mig mina första par vandringskängor! ;) Det jag ser fram emot mest är att få gå omkring i detta fina landskap, lära mig så mycket nya saker och verkligen få en inblick i hur forskare har det! Jag tror man förstår deras jobb när man har fått sätta sig in i deras situation och vardag! 

- Vilket forskningsprojekt har du gjort?
Jag och Hanna har undersökt salthaltens betydelse för överlevnaden under den embryonala utvecklingen hos Homarus gammarus. I Sverige vill man möjliggöra ett hållbart vattenbruk för europeisk hummer. Med klimatförändringarna kommer eventuellt ett sötare ytvatten där de odlade humrarna skall släppas ut och för att se till att humrarna inte dör direkt har vi undersökt hur den låga salthalten påverkar dem. 

- Var ser du dig själv om tio år om du får drömma fritt? 
Om 10 år hoppas jag att jag sprider kunskap, nyfikenhet och intresse till både unga och gamla då det är de jag brinner mest för! Att se andra lyckas är något bland det bästa jag vet och det är de jag förhoppningsvis sysslar med då! + odlar hummer uppe i Lysekil då det är där jag vill bo i framtiden! 

- Vad vill du plugga vidare, och varför? Vad har du för dröm och vision med dina studier och forskning?
Jag vill plugga vidare till gymnasielärare, inriktning biologi och naturkunskap. Jag tycker detta är ett väldigt viktigt område i skolan som kan förmedla så mycket rolig fakta och kunskap för att vi skall kunna bo på denna jord så att dela med mig av all den kunskap är absolut de jag vill göra! Jag hade gärna velat engagera mig i ett forskningsprojekt vid sidan av och ta del av den biten, då det är otroligt roligt! Att få vara med och fortsätta på projektet som Kristineberg har startat där de skall ha ett vattenbruk för hummer hade varit roligt!



Bild från finalen av Utställningen Unga Forskare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar